Angst als gereedschap

Ondanks alle groei en bewustzijn die er dagelijks in me groeit, kunnen angsten me toch soms weer ineens overmannen. Een onbewaakt, of moet ik zeggen 'onbewust', ogenblik en daar ga ik... alsof ik van een glijbaan zo het denken weer in glijd.

Het valt niet mee om je voortdurend zo bewust te zijn van wat je denkt, en steeds weer je gedachten te onderzoeken. Is het waar wat ik denk? Waar komt die gedachte vandaan? Geeft hij me kracht of ondermijnt hij me juist? Wat is mijn gevoel en wat is mijn hoofd?
Je zou er tureluurs van worden....

En toch voel ik ook die rust... die heerlijke over me heen spoelende rust, die me influistert: Je komt er wel, stapje voor stapje, je hebt het al door, je kijkt al door zoveel verhalen heen, wees lief en zacht voor jezelf en laat los....

Ik voel me vaak als een schip dat op de golven meedeint. Soms heb ik ineens de behoefte om bij te sturen, als ik het land te dichtbij zie komen en ik bang ben dat mijn schip op de klippen zal lopen. Dan wil ik zo graag het roer weer in handen nemen. Maar op die momenten merk ik gelijk dat er stagnatie optreedt en de zee niet zo lekker deinde als voorheen. En dan laat ik het roer maar weer los en geef ik mezelf als kapitein en stuurman weer vrijaf.

Nee, het valt niet mee af en toe. Maar wat ik wel heb ontdekt, is dat je die angst heel goed kunt gebruiken om er achter te komen hoe goed je inmiddels bent in het je durven overgeven aan de stroom van het leven en in hoeverre je nog graag zelf de touwtjes in handen houdt.

Voel je angst opkomen? In plaats van hem weg te duwen, omdat je het liever niet aangaat, kun je dit alternatief eens overwegen.

Ga eens achterover leunen in je luie stoel en onderzoek die emotie. Wat is de gedachte die zich achter dit gevoel verstopt? Wat denk jij over deze situatie of over deze persoon? En is die gedachte echt waar? En is dat niet het geval, dan heb je die angst mooi te pakken. Maar wacht eens even... Heeft zich achter die gedachte soms nog een andere sneaky overtuiging verschanst?

Blijf graven, totdat je weer tot rust komt. Dan ben je bij de kern van die angst gekomen. Maak van je angsten je beste vrienden en sta jezelf toe ermee in gesprek te gaan. Ontdek hoe sluw je mind gebruik maakt van overmeesteringstechnieken en camouflage. Niets is in je mind wat het lijkt.

Angst is de beste tool die je hebt om ervoor te zorgen dat je op een vrije manier kunt gaan leven. Ga daar heen waar je hem voelt en graaf! Wat verbergt zich bij jou nog onder die waterlijn? 

«©louisaperreyn.com, 2015 

Ook mijn blog direct volgen? http://louisaperreyn.blogspot.nl/

Reacties

Populaire posts