BE-IN(G): 10 tips die je terugbrengen naar wie je eigenlijk bent

Wat vinden wij mensen het lastig: simpelweg ZIJN zonder iets te hoeven DOEN!

Je herkent het vast wel. Je hebt je voorgenomen om nu eindelijk eens even een dagje vrij te nemen en voor je het weet ligt er al een waslijst van dingen die je nog zou willen doen. Boodschappen doen, de wasmand loopt over, de tuin moet winterklaar gemaakt worden en oh, daar gaat de telefoon....

Hoe kun je er nu voor zorgen dat je tot rust komt, hoe stap je uit je eigen verwachtingen van de dag en die van anderen en hoe houd je dat vol?

Vanuit mijn eigen ervaringen zet ik een aantal tips voor je op een rijtje, die mij goed helpen wanneer ik ontdek dat ik toch ineens weer in de ratrace ben beland.



1. Ik heb op Bol.com een verlanglijstje staan van inspirerende en voedende boeken, die me ooit zijn aangeraden of die 'toevallig' op mijn pad zijn gekomen, maar waar ik nooit aan toe ben gekomen om ze te bestellen, laat staan ze te lezen. Ik zorg er altijd voor dat een aantal van deze titels op mijn boekenplank komen te staan, zodat ik in een gevalletje 'Ratrace' mezelf in de achteruit zet en een van deze boeken pak.
Telefoon, computer en alle andere stoorzenders uit en ik ga lezen. 
Misschien zul je zeggen: ja maar, dan DOE je toch ook iets? Jazeker, dat klopt, maar zodra ik in een boek beland dat mijn aandacht grijpt beland ik in een wereld, die me helpt om te Zijn wie ik ben.
En dat was nu precies de bedoeling...

2. Word je heel bewust van de gedachten, die er steeds in je hoofd opkomen. Bedenk bij iedere gedachte of die wel echt waar is of dat het gebaseerd is op wat een ander ooit tegen je heeft gezegd of wat je ooit hebt ervaren? Hoor de gedachte, schrijf hem op en kijk dan wat voor gevoel deze gedachte je geeft. Welke emotie volgt er hierna? Is hij nuttig, deze gedachte? Levert hij je iets voedends op? Of haalt hij je neer? 
Komt deze gedachte je niets positiefs brengen, misschien is het dan wel een goed idee om eens diep te graven naar waar deze gedachte vandaan komt. Keer hem vervolgens om en geef aan de gedachte een positieve draai. Voel dan eens welke emotie er nu omhoog komt?

3. Ga schrijven! Mijn groeiteams kunnen er soms gek van worden. 'Oh, daar heb je haar weer. We moeten weer gaan schrijven.' Gaan zitten schrijven en een moment voor jezelf nemen is voor je proces en je heling van groot belang. Het is een prachtig en heel goedkoop hulpmiddel om eerlijk te worden naar jezelf. Een simpele gedachte of een onaangenaam gevoel dat omhoog schiet, is normaal gesproken vrij eenvoudig om terug te duwen in de schaduw waar hij vandaan kwam. Maar als ik je vraag om die gedachte of dat gevoel aan een onderzoek te onderwerpen en het ook nog op papier te zetten. Oei, dan is er geen wegkruipen of verstoppen meer aan! Uiteraard is de keuze aan jou.
Gedachten, emoties en gevoelens die zich nog in de schaduw bevinden kunnen je op zeer ongeschikte momenten lastig komen vallen. Wordt het niet tijd om ze in het zonnetje te zetten, zodat ze kunnen worden opgelost?

4. Bedenk eens waarom je de behoefte hebt om te blijven meedraaien in de Ratrace. Heb je iets te bewijzen, aan anderen, aan de wereld of misschien wel aan jezelf? Blijf je doorgaan uit angst dat je financieel tekort zou kunnen komen, als je besluiten gaat nemen die goed zouden zijn voor jou? Ben je bang om afgewezen te worden als je meer naar je eigen behoeften zou gaan luisteren? Ben je bang dat je anders buiten de boot zou komen te vallen? 
Wat zit er onder de waterlijn bij jou? 

5. Stop met dingen doen die je niet interesseren. Neem geen uitnodiging aan, als je er eigenlijk helemaal geen zin in hebt. Weet je zeker dat die ander wel wil dat jij hem helpt? Laat die telefoon rinkelen, als je geen zin hebt om hem op te nemen. Let maar eens goed op: hoe hoog zijn de eisen naar jezelf in vergelijking met wat je van een ander verwacht?

6. Ga naar de speeltuin! Spelen is het tovermiddel om jezelf te helen. Geloof je me niet? Ga dan maar eens een dag met je kinderen, een goede vriend(in) of gewoon alleen naar de speeltuin en maak dat kleine kind in je wakker. Wel eens gemerkt dat je de dag nadat je heel erg genoten hebt, je je ineens toch een stuk minder kunt voelen?
Tijdens een dag vol plezier vliegt je energietrilling naar een hoger niveau en dat voel je! De dag erna beland je weer in de routine en je wat lagere energie. Dat komt omdat de hogere trilling alles omhoog brengt in jou dat nog niet mee kan in die hogere energie. Om te kunnen stijgen, komen alle gedachten en gevoelens die nog niet mee kunnen omhoog. Simpelweg om die te kunnen voelen en helen.
Sta jezelf dan ook altijd een dagje rust toe na het vele spelen. Je zult zien dat je je de dag erna alweer veel beter en opgewekter voelt. Check, weer een stukje rugzak lichter!

7. Als je merkt dat je in de Ratrace alleen maar aan het strijden en vechten bent, dan gaat er iets niet helemaal goed. Werk dat je vanuit je hart doet, maakt niet dat je aan het strijden bent. Durf de eenvoudigere en de vrolijkere weg te kiezen in plaats van de weg over die berg heen. Dat betekent niet dat je geen uitdagingen zult tegenkomen, maar dan voel je vanuit je hart dat je toch het juiste doet. De strijd verdwijnt echter.

8. Word je bewust van de invloed die andere mensen op je hebben. Bij wie voel je je opgeladen en opgeruimd nadat je er op bezoek bent geweest? Bij wie heb je het gevoel dat je het lastig vindt om (bij) jezelf te blijven? Bij wie merk je dat je je aanpast aan zijn of haar behoeften? Bij wie voel je je veilig en bij wie ben je steeds op je hoede? Bij wie schiet je in de hulpverlenersrol? Wanneer je een gevoeligerd bent, neem je vaak onbewust veel energie van een ander over. Bovendien is het voor veel hsp-ers een veel voorkomende valkuil om zich steeds aan te passen aan de behoeften van de ander, waarbij ze zichzelf meestal vergeten.
Maak eens een lijstje, waarbij je aan de ene kant de mensen plaatst die je voeden en waar je blij van wordt en aan de andere kant de mensen, waar je je minder prettig en jezelf bij voelt.
Durf jij de keuzes te gaan maken, die in de eerste plaats goed zijn voor jou?

9. Ga naar buiten en luister. Luister naar de vogels, de wind, een over komend vliegtuig, lachende kinderen op het speelplein en ga dan ergens zitten. Vind een plek op een bankje of ga lekker met je billen op het gras of op een boomstam zitten. Word stil, sluit je ogen en blijf luisteren.
Luister naar de ideeën, de woorden of misschien zie je wel beelden voor je. Laat jouw intuïtie en je innerlijke begeleiding je de weg wijzen. Luister naar je hart en zet dat hoofd even op een zacht pitje. Je zult versteld staan van de antwoorden die er komen, als je bereid bent om ze te horen.

10. Durf stil te zijn. Durf, al is het maar 5 minuten, echt even helemaal stil te zijn en echt niets te doen, behalve zitten of liggen. Haal adem en BEN. Meer hoeft niet. Gun het jezelf om gedurende die 5 minuten echt helemaal maar gewoon te zijn wie je bent. Niets meer en niets minder.
Haal na die 5 minuten even een keer heel diep adem. 
Gun je het jezelf om je op elk moment van de dag zo te voelen?

Geef jezelf je vrijheid terug. Stap uit de race, het is ZO de moeite waard!

★©louisaperreyn.com, 2015