Opvoeden vanuit je hart



‘Ik zou zo graag weten wat zich in het hoofd van mijn kind afspeelt en wat kan ik doen om te helpen?’

Op het eerste gezicht is dit geen nieuwe vraag als het gaat om het opvoeden van je kinderen. Maar de nieuwe generaties roepen toch ook veel relatief nieuwe vragen op als het gaat om het groot brengen van deze veelal heel gevoelige kinderen.

Oude denkbeelden en strategieën slaan de plank bij deze kinderen vaak volledig mis. Als ouder kun je je heel onbegrepen en wanhopig voelen, als je het gevoel hebt dat jouw kind niet gezien wordt voor wie jij weet dat het is. Maar breng dat dan maar eens in woorden over.

Deze gevoelige kinderen zijn er al veel langer en ik ben er een van. In mijn tijd was ‘hooggevoeligheid’ nog verre van een modewoord en viel ik vaak gewoonweg uit de boot en moest ik mezelf maar redden. Deze ervaringen zijn ook de reden dat ik op mijn eigen wijze kijk naar de vraagstukken van nu.

De verstandelijke manier van opvoeden werkt bij deze generaties maar zeer gedeeltelijk, omdat een gevoelig kind alleen al qua ‘hard- en software’ anders in elkaar steekt.

Ieder kind is uniek en heeft bijzondere talenten en eigenschappen. Veel van de ‘nieuwe’ kinderen voelen zich anders dan anderen. Toch willen ze zich net als ieder ander kind graag geliefd voelen. Ook al willen ze graag zichzelf zijn, de buitenwereld geeft hen echter vaak de boodschap dat alleen zich aanpassen hen die liefde en goedkeuring zal opleveren. Daarmee zouden we opnieuw generaties gaan opvoeden, die zich genoodzaakt voelen om hun eigen ‘ik’ te verstoppen.

Deze kinderen willen vanuit hun hart leven en komen ons belangrijke lessen leren, als we er als maatschappij voor open durven staan om hen als onze leraren te zien. Ze willen gehoord en gezien worden voor wie ze zin, en gelukkig zou ik bijna zeggen, laten velen van hen zich niet meer onderwerpen.

Helaas betekent dit wel, soms ogenschijnlijk onverklaarbaar, afwijkend en ‘storend’ gedrag, waarmee zij zichzelf en hun boodschap kenbaar maken. Kinderen zitten niet lekker in hun vel, soms willen ze niet slapen of eten, tegendraads gedrag, intense woede, moeheid, allerlei vage fysieke klachten, moeite met concentratie of school is een ramp.

Een kind is zich niet bewust van wat er op energetisch en emotioneel niveau gebeurt, maar laat het wel in gedrag aan je zien. Gevoelig als ze zijn voor de energieën van anderen, en dus ook voor die van jou als ouder, is het van groot belang om je eigen (vaak nog) onbewuste energie onder de loep te nemen. 
Veel ouders, die een gevoelig kind in hun gezin hebben mogen ontvangen, krijgen subtiel (of wat minder subtiel, als de boodschap maar niet blijkt aan te komen…;-)) signalen vanuit het kind dat er iets in de ouder niet wordt gezien. Dat heet dan ‘spiegelen’ en kan voor een ouder soms behoorlijk confronterend zijn. Oude stukken pijn kunnen in een rap tempo weer aan het licht worden gebracht, wanneer je ziet dat jouw kind iets doet wat jij in jezelf herkent. Uiteraard is jouw kind zich daar niet bewust van. Worden deze signalen gemist, kan het ‘probleemgedrag’ bij het kind worden neergelegd, terwijl het eigenlijk heel liefdevol jou als ouder aangeeft waar er bij jou nog werk aan de winkel is.

‘Het mooiste cadeau dat jij je kind kunt geven is het opruimen van je eigen rommel, zodat jouw zoon of dochter gewoon lekker zichzelf kan zijn.’ 

Wel wil ik hierbij benadrukken hoe belangrijk het is, dat je je als ouder hierbij niet jezelf de zwarte piet toeschuift. Wanneer je je immers ergens niet van bewust bent, kun je van jezelf ook niet meer verlangen dan je deed.

Bij het opvoeden van deze kinderen kun je echter niet om je eigen proces van bewustwording heen. Ze willen jou juist vanuit hun hart helpen om jezelf te bevrijden van alle overtuigingen, pijn, angsten en andere ‘rommel’, die jou weerhoudt om ook lekker helemaal jezelf te kunnen zijn.

Om jou als ouder (en indirect daarmee ook jouw kind(eren)) inzichten te verschaffen en je hierin bij te staan, luister ik graag op intuïtieve wijze via ‘Charlotte Luistert’ naar een van jullie of naar een van jullie kinderen. Je kunt op verschillende manieren bij me terecht. 

Wil je meer informatie over mij en mijn activiteiten? Kijk dan op www.louisaperreyn.com.




Reacties

Populaire posts