Het voelt goed


Gisteren liet ik een tweet op Twitter achter over hoe belangrijk het is om naar je gevoel te leren luisteren. Immers, wanneer je het goede gevoel volgt, volg je je hart en daar liggen je verlangens. @Plieneke stelde me de vraag, maar hoe voelt dat goede gevoel dan?
Het inspireerde me om eens goed na te denken over hoe ik dat zelf weet als iets goed voelt. Nog niet zo lang geleden zat mijn verstand bij het voelen me vaak in de weg, omdat ik me richtte op iets dat ik niet wilde verliezen, maar ergens 'wist' ik dat iets niet goed voelde. Soms wil je iets niet voelen en laat je je door je gedachten op het verkeerde been brengen.
Ik krijg een indicatie vanuit mijn lijf, mijn maag, als iets niet goed voelt, en ergens vanuit mijn binnenste 'weet' ik of iets goed voelt of niet. Als ik het nalees klinkt het raar, ik weet dat het goed 'voelt'...

Ik heb de definitie van 'intuitie' er vandaag eens naast gelegd.

in·tu·ï·tie (de ~ (v.), ~s)
1 inzicht zonder nadenken => feeling, instinct Een blik op wikipedia geeft al iets meer duidelijkheid. Quote: Intuïtie is de benaming van een onbewust denkproces waarbij men eerder redeneert, handelt, oordeelt of beslissingen neemt op basis van gevoelens, ervaringen, en verwachtingen, dan op basis van expliciete en bewuste logische analyse en rede. Intuïtieve gedachten of ideeën worden ontwikkeld zonder dat men bewust weet hoe men tot een oplossing is gekomen. Soms blijken intuïtief bedacht
e oplossingen of oordelen juist te zijn, maar vaak ook niet.

Er is geen redenatie of logica, bewust weet je niet waar h
et vandaan komt maar het geeft je een goed gevoel als je aan iets denkt. Ik denk dat je intuitie zowel vanuit je lichaam als vanuit het onbewuste met je communiceert en dat het soms moeite kost om daarnaar te gaan durven luisteren.Char Margolis, die van haar feilloze intuïtie haar beroep heeft gemaakt en de bekendste paragnoste is van de Verenigde Staten, heeft in zo’n beetje alle talkshows haar kunsten getoond en geeft over de hele wereld workshops in intuïtieve ontwikkeling. “Je zou onze hersenen kunnen vergelijken met radio’s die diverse stations tegelijk kunnen ontvangen,” zegt ze. “Sommige stations zijn veel luider dan anderen, en daarom besteden we er meer aandacht aan. Dat zijn de stations die het gezichtsvermogen, gehoor, reuk, smaak en tastzin doorgeven. Maar er is nog een ander, zesde station: de intuïtie. Hierdoor komt informatie binnen die veel stiller en subtieler is en die vaak door de anderen wordt overschreeuwt.”
Naar je gevoel gaan luisteren kan je leven een stuk makkelijker maken. Eeuwig getwijfel verdwijnt, want je kiest voortaan op basis van je intuitie c.q. je gevoel. Je hoeft geen lijstjes met pro's en tegen's meer te maken, je luistert naar je innerlijke stemmetje en kiest.

Wat nou als je het net als @Plieneke moeilijk vindt om te bepalen wat je voelt, als het goed voelt. Belangrijk is dat je leert om je gedachten af en toe eens los te laten en dan te 'voelen' wat er overblijft.
Ga eens rustig zitten op een prettig zittende stoel, zet je voeten goed vast op de grond, doe je ogen dicht en haal adem vanuit je buik. Iedere gedachte die bij je opkomt stuur je liefdevol weg en zeg, straks mag je weer, nu even niet. Hoe langer je dit vol kunt houden, begin eens met 5 minuten, des te langer de gedachten zullen nemen om bij je binnen te komen. Met andere woorden, het wordt langzaam steeds stiller in je hoofd. Probeer dan contact te maken met je gevoel, wat voel je nu, hoe voelt je lijf, heb je het aangenaam warm of koud, enz.
Wanneer je het lastig vindt om stil te gaan zitten kun je ook een stuk in de natuur gaan wandelen en hetzelfde principe volgen.

Om jouw intuïtie-spieren te trainen en vertrouwen te kweken, kun je ook een aantal andere oefeningen doen. Zie het maar als een soort spel en doe alsof je enorm intuïtief bent. Als de telefoon rinkelt, vraag jezelf dan af of het een man of een vrouw is. Maak het steeds moeilijker: wie is de persoon die belt? Waarover zal het gesprek gaan? Wacht met opnemen, wees even stil en vertrouw op je eerste ingeving.
Ontspan, doe je ogen dicht en zing een zin uit het eerste liedje dat in je opkomt. Zet nu de radio aan en luister of het klopt. Leg een schrift en een pen op je nachtkastje en schrijf je dromen op zodra je wakker wordt en probeer te ontdekken wat je droom je wil vertellen. Kom je er niet uit of wil je advies van een expert, tweet dan @droomcoach, die je ongetwijfeld meer uitleg kan geven. Gaandeweg zul je de symbolen van je intuïtie leren begrijpen. Raadpleeg de Tarot, bestudeer de theebladeren of sla het Boek met alle antwoorden open. Die hulpmiddelen vertellen wat er in je onderbewuste leeft en daar komt je intuïtie ook vandaan.
Laat je verrassen door wat je onderbewuste je wil vertellen en doe er je voordeel mee. Wanneer je je gevoel volgt wordt het ook eenvoudiger om te ontdekken wat je in het leven het liefste wilt en dan kun je ook met je droom aan de slag. Met je gevoelens als leidraad zul je ook in staat worden je dromen echt te gaan realiseren.

Luister naar jezelf! Het zal je meer opleveren dan je ooit had kunnen bedenken.

Reacties

Populaire posts